Awas, Polis Ingatkan Orang Ramai Taktik Penyamun Pura-pura Motor Rosak Tepi Jalan Sebelum Samun

 

Pernahkah kita hadapi situasi: sedang memandu di jalan raya, tiba-tiba ternampak ada penunggang motosikal di tepi jalan mengangkat tangan meminta bantuan?

Situasi ini biasanya berlaku apabila motosikal yang ditunggang penunggang terbabit mengalami masalah seperti kehabisan minyak, rosak, tayar pancit dan sebagainya.

Namun tahukah anda, sebenarnya ada juga pihak tidak bertanggungjawab ‘berpura-pura’ mohon bantuan, tapi sebenarnya ada niat jahat di sebalik itu?

Crime alert: Awas! pura-pura motosikal rosak sebelum samun

Jika anda memandu kenderaan secara berseorangan atau bersama keluarga di kawasan sunyi, pastikan anda telah mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak daripada menjadi sasaran penjenayah.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengesan taktik terkini yang digunakan oleh penjenayah dengan berpura-pura mengalami kerosakan motosikal sebelum melakukan samun ke atas mangsa yang berniat hendak membantunya.

Ikuti modus operandi penjenayah tersebut dan nasihat daripada pihak polis untuk mengelakkan anda menjadi mangsa seterusnya:

1. Penjenayah akan berpura-pura memerlukan bantuan kononnya motosikal mengalami kerosakan atau kehabisa petrol di tepi bahu jalan untuk menarik perhatian mangsa agar menghulurkan bantuan.

2. Mangsa yang bersimpati akan menghentikan kereta dan turun membantu bagi memudahkan urusan yang dihadapi.

3. Penjenayah akan menggunakan kesempatan itu untuk mengacukan senjata berbahaya seperti parang bagi menakutkan dan merampas barang berharga milik mangsa sebelum melarikan diri.

Orang ramai dinasihatkan agar berwaspada sebelum menghulurkan bantuan terutamanya di tempat yang sunyi.

Perhatikan dahulu gerak-geri dan kelakuan individu berkenaan dan jika mencurigakan, batalkan niat anda untuk membantunya.


Baca Juga : Mengenal Rebo Wekasan Sejarah, Tradisi dan Doa yang Biasa Diamalkan