Ebit Lew bantu kelu4rga tingg4l dalam kereta.

 - Keperitan hidup seorang pengawal keselamatan bersama keluarganya yang terpaksa nggal di dalam kereta sejak lapan bulan lalu berakhir apabila nasib mereka mendapat perhaan penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew. 

Ebit menerusi hantaran di Facebooknya hari ini berkata, beliau amat sedih selepas membaca kisah S Ganesh, 34, isteri, S Parameswary, 32, dan ga anak mereka berusia antara 6 tahun hingga 8 bulan yang nggal di dalam kereta selepas rumah mereka musnah dalam kebakaran, awal April lalu. 

Menurutnya, beliau mengetahui kisah lima beranak itu keka berada di Johor Bahru lalu bergegas ke Pulau Pinang untuk menyalurkan bantuan. 




"Cu umum Krismas dari Johor Bahru terus saya ke Pulau Pinang. Menangis sebak semalam masa di Johor Bahru terbaca pasal Ganesh dan isteri, Parameswari serta ga anak kecil yang dur lapan bulan di dalam kereta.

"Sedihnya rasa.Saya dur lena makan sedap, ada orang sampai nggal dekat bonet kereta. Berpantang baru lepas bersalin hanya dalam kereta," katanya. Dalam hantaran itu juga, Ebit berkongsi beberapa keping gambar beliau membawa keluarga itu membeli barangan keperluan selain rumah baharu yang disewa untuk mereka. 

"Saya sewakan rumah cank selesa ada ga bilik. Saya akan bayar sewa rumah untuk sebulan sementara mereka dapat rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT). Dah dua kali mohon semenjak rumah terbakar. 

"Tapi jika mereka terus ingin nggal di situ pun saya akan terus bayarkan dengan gembira. Saya hadiahkan pe ais, mesin basuh, televisyen, 'rice cooker', dapur, kipas, satu kal saiz 'Queen', dua kal 'single', barang dapur dan duit belanja. Sayu masa nak belikan barang untuk mereka. 

"Baik sangat pasangan ini, dak berhen Ganesh dan isteri ucapkan terima kasih dan mereka menangis terharu. Kata mereka, kenapa banyak sangat dan mereka suka sangat tengok rumah, saya gembira dapat tengok senyuman anak-anak comel," katanya.



Pada Khamis, media melaporkan kehidupan Ganesh bersama isteri dan ga anak mereka terpaksa nggal di dalam kereta Proton Iswara yang berusia kira-kira 20 tahun selepas rumah mereka di Lebuh Carnarvon, di sini musnah dalam kebakaran pada awal April lalu. 

Ganesh berkata, seap hari dia akan membawa kereta tersebut dengan anak dan isteri mencari tempat redup untuk berhen dan berteduh sementara di sekitar bandar ini dan menggunakan tandas-tandas awam untuk mandi dan sebagainya. 

Sementara itu, Parameswary yang bersalin lapan bulan lalu terpaksa menjalani kehidupan berpantang dengan anak keganya di dalam kereta tersebut kerana ada tempat nggal. 


Dia hanya mengharapkan pendapatan suami yang bergaji kecil dan bayinya hanya minum susu badan bercampur susu botol.